Agentie imobiliara Timisoara
Corales pe Facebook
Corales pe Google Plus
Corales pe Twitter
Corales pe linkedIn
Limba romana Limba engleza
 
oferte
RECOMANDATE
 
oferte in
EXCLUSIVITATE
 
oferte
BLOCURI NOI
 
ultimele
ACTUALIZARI
 
oferte
REZIDENTIAL
 
 

Cati bani trebuie sa mai scoateti din buzunar atunci cand accesati Programul Prima Casa?

16 Mai 2014
 
 
 
 
 
( 0 comentarii)

Creditul “Prima Casa” este in continuare una dintre solutiile de finantare cele mai uzitate de catre tinerii care doresc sa isi achizitioneze o casa sau un apartament, ramanand pentru multi dintre acestia singura sursa de finantare accesibila in special datorita minimului de 5% avans, solicitat de catre banci.

Programul guvernamental “Prima Casa” reprezinta intr-adevar una dintre cele mai bune solutii de creditare inclusiv din privinta costurilor, insa exista o serie de cheltuieli adiacente de care trebuie sa tineti cont inca de la bun inceput deoarece acestea influenteaza intr-un mod destul de consistent masura contributiei initiale.

 Atunci cand va decideti sa achizitionati un apartament sau o casa prin acest program, asigurati-va ca dispuneti de bugetul necesar evitand astfel aparitia unor cheltuieli neprevazute, sens in care am creat mai jos o lista cu cele mai intalnite astfel de cheltuieli. 

La o simulare pentru un credit in valoare de 257.000 lei (echivalentul in lei al unui credit in suma de 57.000 Eur – reprezentand 95% din valoarea unui imobil de 60.000 Eur), costurile suplimentare sunt urmatoarele:

1. Avansul de 5% din valoarea evaluata a imobilului, care se ridica la 13,350 Lei.

Acest avans trebuie achitat pana cel tarziu in momentul semnarii contractului de vanzare, minimul impus de banca fiind:

  • 3.000 de euro pentru un imobil achizitionat la pretul de 60.000 de euro (pentru locuinte vechi),
  • 3.500 de euro pentru 70.000 de euro (pentru imobile care urmeaza a fi construite) si
  • 3.750 pentru 75.000 de euro (imobile construite in asociere).

Daca pretul de achizitie depaseste cele trei praguri impuse de program, diferenta va fi suportata tot de cumparator.

2. Taxe Notariale

Aplicantii la programul guvernamental beneficiaza de 30% reducere la anumite taxe notariale, in speta pentru autentificarea Antecontractului si a Contractului de vanzare. Costurile de mai jos sunt cu reducerea aferenta.

  • Declaratia pe propria raspundere a solicitantului creditului ca nu detine in proprietate un alt imobil (individual sau in comun) si nici nu are in derulare un credit ipotecar. Declaratia are un cost variabil, in functie de numarul de exemplare. Costul acesteia poate varia intre 40 si 62 Lei.
  • Opinia notariala (doar in unele cazuri) – sunt banci care solicita opinia notariala in vederea acordarii acceptului juridic. Costul acesteia poate varia intre 100 si 250 Lei. Aceasta suma va fi scazuta din costul total al autentificarii contractului de vanzare-cumparare. 
  • Taxa de autentificare a antecontractului de vanzare-cumparare – Costul acesteia poate varia intre 220 si 300 Lei, in functie de inscrierea sau nu a antecontractului in cartea funciara (optionala).
  • Taxa de autentificare a contractului de vanzare – este diferita in functie de valoarea imobilului. Pentru exemplul nostru, costul se ridica la 2.860 Lei.

3. Costuri Bancare

  • Depozitul colateral – Bancile solicita si cumparatorului o garantie, dincolo de garantia statului, care cuprinde 3 rate de dobanda conform graficului de rambursare primit de la banca. Pentru exemplul nostru, costul acesteia  poate varia intre 3.200 si 3.540 Lei.
  • Comisionul catre FNGCIMM (Fondul de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii) – trebuie platit anual si este calculat cu formula: (0,49%/2) * soldul creditului de la sfarsitul lunii decembrie. Asadar, acest comision se diminueaza gradual, odata cu scaderea soldului. Pentru primul an, acest comision se ridica la 630 Lei, in cazul exemplului nostru. Unele banci accepta ca plata acestui comision sa se faca lunar, prin includerea in rata.
  • Inscrierea garantiei in arhiva electronica - costul acesteia poate varia intre 100 si 150 Lei.
  • Raportul de evaluare - in general bancile impun un evaluator agreat. Costul evaluarii poate varia intre 350 si 500 Lei.

4. Asigurarea Imobilului

Asigurarea imobilului este obligatorie si se calculeaza ca un procent de aproximativ 0,1% din valoarea imobilului (pot sa apara mici variatii in functie de banca). De obicei, incheierea politelor de asigurare se face cu anumite companii de asigurari agreate de banca.

Majoritatea bancilor vor solicita asigurarea minima impusa de stat de 90 Lei si vor mai solicita un procent de 0.09% din valoarea imobilului, anual. Costul asigurarii suplimentare este de aproximativ 250 Lei pe an. Unele banci includ asigurarea imobilului in rata lunara a creditului.

In cele mai multe cazuri, asigurarea de viata este optionala, dar fiti atenti, deoarece sunt anumite banci care impun ca fiind obligatorie.

In concluzie, costurile aferente achizitiei unui imobil in suma de 60.000 Eur prin programul Prima Casa (inclusiv avansul de minimum 5%) pot varia intre 4.739 si 4.883 EUR.

In cazul in care ati apelat la o agentie imobiliara profesionista, aceasta va va atentiona cu privire la toate aceste costuri si va va ajuta sa parcurgeti toate etapele acordarii creditului fara surprize negative, facilitand relatia cu banca, evaluatorul, notarul, primaria, auditorul energetic, scapand astfel de drumurile inutile.

Actualizat: 16 Mai 2014
COMENTARII